سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 126443 | بازدیدهای امروز: 45| بازدیدهای دیروز: 1
درباره خودم

حبیکه : دو هفته نامه دانشجویی علم آموزان حدیث
مدیر وبلاگ : دانشجویان دانشکده علوم حدیث[81]
نویسندگان وبلاگ :
محمد حسین ورشادی[2]
محو (@)[22]

سیدحمیدهاشمیان (@)[10]

عرفان حائری (@)[10]

عبد عاصی (@)[10]

ملتمس دعا (@)[10]

ایران (@)[6]

آشنا (@)[10]

محمدجوادشاهرودی (@)[12]

خانم منتظری (@)[10]

داود صفیری (@)[6]

یاس کبود (@)[10]

آقای فتحی (@)[2]


لوگوی وبلاگ
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 
موسیقی وبلاگ
یاهو

 

آیا پس از ظهور، ادیان یهودیت و نصرانیت در کنار اسلام باقى مى‏مانند؟

 

جواب: ظاهر بعضى آیات این است که یهود و نصارا تا قیامت باقى خواهند ماند.

1- وَ مِنَ اَلَّذِینَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ أَخَذْنا مِیثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ اَلْعَداوَةَ وَ اَلْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ اَلْقِیامَةِ. ما از کسانى که ادعاى نصرانیت داشتند پیمان گرفتیم پس قسمتى از پندهاى ما را فراموش نمودند، ما هم دشمنى و کینه را تا قیامت در بینشان انداختیم،(1).

2- إِذْ قالَ اَللَّهُ یا عِیسى‏ إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَ. وَ جاعِلُ اَلَّذِینَ اِتَّبَعُوکَ فَوْقَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا إِلى‏ یَوْمِ اَلْقِیامَةِ. بیا وقتى که خداوند فرمود اى عیسى همانا من روح تو را قبض نموده و. و پیروان تو را بر کافران تا روز قیامت برترى دهم،(2).

3- وَ قالَتِ اَلْیَهُودُ یَدُ اَللَّهِ مَغْلُولَةٌ. وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ اَلْعَداوَةَ وَ اَلْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ اَلْقِیامَةِ. یهود گفتند دست خدا بسته است. و ما به کیفر آن قیامت آتش کینه و دشمنى را در میان آنها برافروختیم،(3).

در آیات فوق دشمنى و کینه‏توزى تا قیامت در بین یهود و نصارا مطرح شده است و همچنین برترى نصارا بر کفار تا قیامت آمده است و مقتضاى ظاهر آیات این است که دین یهود و نصارا تا قیامت باقى خواهند ماند.

از بعضى روایات نیز همین مضمون استفاده مى‏شود. عن ابى بصیر عن ابى عبدالله علیه‏السلام. قلت فما یکون من اهل الذمة عنده قال یسالمهم کما سالمهم رسول الله صلى الله علیه و آله و یؤدون الجزیة عن یدوهم صاغرون. ابو بصیر گوید به امام صادق عرض کردم صاحب امر (مهدى علیه‏السلام) با اهل ذمه- یهود و نصارا- چه مى‏کند فرمود: مانند پیامبر اکرم (ص) با آنان مصالحه مى‏کند وآنها جزیه مى‏دهند،(4).

در مقابل این آیات و روایات، احادیثى وجود دارد که دلالت مى‏کند به این که جز دین محمد دینى باقى نمى‏ماند.

1- عبدالله بن بکیر از امام موسى بن جعفر (ع) روایت مى‏کند که از حضرت تفسیر آیه وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ‏

 را سؤال کردم فرمود: «آیه مذکور در شأن حضرت قائم نازل شده است. وقتى آن حضرت ظاهر شد دین اسلام را بر یهود و نصارا و صائبین و کفار شرق و غرب عرضه مى‏دارد. پس هر کس با میل و اختیار اسلام بیاورد، به نماز و زکات و سایر واجبات امرش مى‏کند و هر کس از قبول اسلام امتناع ورزد گردنش را مى‏زند تا این که در شرق و غرب زمین جز موحد و خداپرست کسى باقى نماند و.»،(5).

2- جابر از امام باقر (ع) نقل مى‏کند: «. خدا شرق و غرب جهان را براى صاحب امر مفتوح مى‏کند آن قدر جنگ مى‏کند تا این که جز دین محمد دینى باقى نماند»،(6).

3- همچنین امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه لِیُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ اَلْمُشْرِکُونَ* فرموده است: یکون ان لایبقى احد الا اقر بمحمد به طورى مى‏شود که احدى باقى نمى‏ماند مگر این که به محمد ایمان بیاورد،(7).

چنان که ملاحظه مى‏شود یک دسته احادیث موافق قرآن است و دسته دیگر مخالف قرآن، آنچه که موافق قرآن است بر احادیث مخالف قرآن مقدم است، بنابراین یهود و نصارا در دوران حکومت حضرت مهدى (عج) باقى خواهند ماند واز عقاید شرک‏آلود خود مانند تثلیث دست برمى‏دارند و تحت حمایت حکومت اسلامى مهدوى به زندگى خود ادامه مى‏دهند و دین اسلام دین جهانى و بر تمام دین‏ها غالب مى‏گردد.

براى آگاهى بیشتر ر. ک: دادگستر جهان، ابراهیم امینى، ص 305- 308.

پى‏نوشت‏

 (1) (مائده، آیه 14)

 (2) (آل عمران، آیه 55)

 (3) (مائده، آیه 64)

 (4) (بحارالانوار، ج 52، ص 381)

 (5) (بحارالانوار، ج 52، ص 340)

 (6) (همان، ص 390)

 (7) (همان، ص 346)

 سردبیر این بخش  _عبد عاصی

 




نویسنده: عبد عاصی(یکشنبه 85/2/24 :: ساعت 8:17 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ